یزدفردا: هرچند آمار بازماندگان از تحصیل واقعی در استان یزد در قیاس با جمعیت دانش آموزی استان بسیار اندک است و دستگاه‌های مختلف با محوریت آموزش و پرورش برای بازگشت این کودکان به کلاس درس تلاش می‎کنند.

به گزارش یزدفردا: استان یزد با جمعیت قریب به ۱.۳ میلیون نفر افزون بر ۳۰۰ هزار دانش آموز دارد که ۱۶۱ هزار و ۶۹ نفر آنها یعنی ۵۱ درصد پسر و ۱۵۴ هزار و ۷۵۳ نفر معادل ۴۹ درصد، دختر هستند.

این دانش آموزان در بیش از دو هزار مدرسه دولتی و غیردولتی مشغول به تحصیل هستند که  ۲۲ هزار و ۵۷۶ نفر آنها مربوط به مقطع پیش دبستانی، ۱۷۰ هزار و ۹۰۵ نفر مقطع ابتدایی، ۶۷ هزار و ۴۱۵ مقطع متوسطه اول و ۵۴ هزار و ۹۲۶ نفر در مقطع متوسطه دوم هستند.

البته ۱۰ درصد دانش آموزان استان روستایی و بقیه در مناطق شهری سکونت دارند که در ۱۲ هزار و ۸۴۰ کلاس درس تحصیل می‎کنند.

شناسایی ۲۹۳ کودک بازمانده از تحصیل در یزد

«ابراهیم زینل پور» مدیر اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد در اوائل سال تحصیلی جاری اعلام کرده بود؛ ۲۹۳ نفر از کودکان استان یزد که در دهک‌های اول تا پنجم قرار دارند از تحصیل محروم هستند.

به گفته وی، ۱۲۷ نفر از این کودکان دختر و ۱۶۶ نفر پسر هستند ولی ۱۹۶ نفر از کل کودکان بازمانده از تحصیل استان به لحاظ وضعیت جسمانی سالم و ۹۷ نفر دارای معلولیتند.

زینل‌پور اظهار کرده بود: این کودکان پس از شناسایی و بررسی علت محرومیت از تحصیل، در صورتی که شرایط جسمی و روانی مناسب داشته باشند به چرخه آموزش باز می‌گردند.

بازگشت به مدرسه ۵۰ بازمانده از تحصیل در یزد

«صادق رضایی» معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد تعداد بازماندگان از تحصیل استان با تعیین اختلاف جمعیت ۶ تا ۱۱ سال هر استان براساس اعلام وزارت آموزش و پرورش و مجموع تعداد دانش آموزان ثبت نام شده این محدوده سنی در مدارس استان، برآورد می‌شود که این رقم تقریباً یک درصد از جمعیت دانش آموزی دوره ابتدایی در استان را شامل می‎شوند.

وی با بیان این که نواحی یک و دو شهرستان یزد و ناحیه میبد با توجه به تعداد بالای دانش‌آموزان بیشترین تعداد بازمانده از تحصیل و نواحی نیر و موروست کمترین بازمانده را دارند، گفت: البته با توجه فرایند شناسایی این دانش آموزان در نهایت تعداد اندکی از این آمار اعلامی یعنی حدود یک دهم آمار اعلامی، بازمانده واقعی هستند.

رضایی خاطرنشان کرد: گاهاً کودکان استثنایی که توانایی حضور در مدارس را ندارند، ثبت نشدن فوت دانش آموزان در سامانه و بعضاً ممانعت خانواده از ثبت نام دانش‌آموز به دلایل کوچک بودن جسم یا اجتماعی نشدن فرزندشان و تصمیم به ثبت نام آنها با یک سال تاخیر از جمله مواردی است که جزو بازمانده‌های واقعی محسوب نمی شوند.

وی با بیان این که بازمانده‌های واقعی عمدتاً به دلیل شرایط مالی و اقتصادی و شرایط فرهنگی از تحصیل جا می‌مانند، گفت: خوشبختانه آموزش و پرورش اقدامات موثری در زمینه بازگشت به تحصیل این افراد صورت داده و در سال جاری موفق به بازگشت ۴۰ درصد آنها که ۵۰ نفر را شامل می‎شوند، به کلاس‌های درس شده است.

نرخ بازماندگان و ترک تحصیلی‌‎های استان ثابت است

رضایی ابراز امیدواری کرد که مابقی دانش‌آموزان بازمانده نیز با اقداماتی که در دست انجام است تا مهرماه رفع مشکل و در کلاسهای درس حضور یابند.

این مسئول مهمترین دغدغه برای شناسایی بازماندگان تحصیل در استان را عدم دسترسی به آدرس و شماره تماس والدین این کودکان خواند و افزود: داده‎های کشوری که در اختیار آموزش و پرورش قرار می‎گیرد، بعضاً به دلیل این که خانواده یک دفعه آدرس خود را اعلام و پس از جابجایی محل زندگی الزامی به اعلام تغییر آدرس نداشته‌اند، به روز نیستند که البته در حال رایزنی‌های استانی و کشوری برای رفع این مشکل از طریق استفاده از سامانه سیب و بهداشت و درمان این خانواده‌ها هستیم.

وی عنوان کرد: این موضوع در شورای آموزش و پرورش استان نیز مطرح شده و با حمایت استاندار، برخی دستگاه‌های دیگر مانند کمیته امداد، بهزیستی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دادگستری، نیروی انتظامی، شبکه بهداشت و درمان، ثبت احوال و همچنین سمن‎ها در این موضوع پای کار آمده‌اند که امیدواریم در این اقدام برون سازمانی همکاری مناسبی داشته باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مگر در دو سه سال بحران شیوع کرونا، نرخ بازماندگان و ترک تحصیل کرده‎های مدارس استان تقریباً از سالهای گذشته ثابت بوده است.

محرومیت از کلاس مدرسه به دلیل فقر اقتصادی

البته «سید علی قریشی» معاون سوادآموزی اداره کل اموزش و پرورش استان از دانش آموزانی گفت که کلاسهای مدرسه را به دلیل شرایط اقتصادی رها می‎کنند تا صبح‌ها به کاری مشغول شوند و عصرها در کلاسهای سوادآموزی برای ادامه تحصیل حضور ‎یابند.

وی با بیان این که هم اکنون دو هزار و ۴۵۸ بی سواد و کم سواد ایرانی و اتباع در استان یزد تحت آموزش معاونت سوادآموزی  هستند، گفت: این افراد توسط ۲۰۴ آموزش دهنده در قالب ۱۵۰ کلاس درس مشغول به تحصیل هستند.

قریشی ابراز کرد: براساس اعلام مرکز آمار ایران، استان یزد ۶۹ هزار و ۷۰۰ بی سواد دارد که البته به دلیل مهاجرپذیری استان عمدتاً بی سوادان ورودی به استان محسوب می‎شوند ولی در عین حال استان یزد در سواداموزی سنین شش به بالا، در سطح کشور رتبه اول را به خود اختصاص داده است و در سال گذشته به آمار ۹۶ درصد باسوادی در استان رسیده‎ایم.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا